Pabotool @ Sterkte-/zwakteanalyse

Op Kennisnet.nl heb ik de pabotool ingevuld. Lees even verder voor de resultaten.
Daaronder tref je mijn sterkte-/zwakteanalyse aan.




Mijn sterkte-/zwakteanalyse naar aanleiding van deze resultaten ziet er als volgt uit:


Interpersoonlijk competent

Doordat ik thuis vier kinderen heb in de leeftijdsgroep van 9 tot 14 jaar, weet ik in welke mate informatie- en communicatietechnologie een rol speelt in hun leven. De mobiele telefoons, laptops en iPads zijn niet meer weg te denken. Dit hoeft ook niet. Ieder tijdperk heeft zijn ontwikkelingen. Daarom kan ICT ook niet ontbreken in het onderwijs. Als ouder ben ik tot op zekere hoogte meegegaan met deze ontwikkelingen, maar ik merk dat de kinderen er zoveel handiger mee omgaan. Ik realiseer me dat ik als leerkracht toch meer op de hoogte moet blijven van de ontwikkelingen op ICT-gebied. Ik ben op de hoogte van het feit dat een leerkracht verschillende ICT-middelen kan inzetten in de klas, maar tot nu toe heb ik hier tijdens mijn stages nog heel beperkt mee gewerkt. De omgangsnormen die gelden voor het gebruik van de computer en internet op school verschillen nauwelijks met de normen die thuis gelden.



Pedagogisch competent

Doordat ik weet hoe een belangrijk de rol ICT speelt bij mijn eigen kinderen, kan ik hier in de klas op inspelen. De hierbij behorende omgangsnormen kan ik hierop toepassen. Ik heb een rekenles begeleid waarbij ieder kind een uitdraai kreeg van de uitslag van de rekentoets. Hiermee gaan de kinderen individueel aan de slag met de stof die zij nog niet goed beheersen. Ik weet dat er digitale hulpmiddelen zijn, maar heb zelf nog niet digitale informatie verwerkt met betrekking tot observaties en handelingsplannen.



Vakinhoudelijk en didactisch competent

In mijn stageklas, groep 4/5, merk ik wel degelijk verschillen tussen de ICT-vaardigheden van de kinderen. Het bedienen van de muis en het volgen van lesstof verwerkt in softwarepakketten is gesneden koek voor ze. Maar bijvoorbeeld informatie opzoeken op internet is niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Ik weet hoe ik informatie kan opzoeken via internet om zo in te spelen op actualiteiten of om iets toe te voegen aan een les. Hierbij weet ik dat ik moet opletten of de informatie ethisch verantwoord is en geen negatieve invloed heeft op de kinderen. Sommige methodes bieden bijvoorbeeld filmpjes aan bij de lessen of het digibord kan ingezet worden bij de uitleg. Zelf heb ik tot nu toe nog heel beperkt digitale verwerkingsvormen ingezet en ben me ervan bewust dat ik me hiertoe moet zetten. Op deze manier kan ik hiermee bekend raken en zelf eenvoudige verwerkingsvormen ontwikkelen die aansluiten bij mijn lessen. Ik ben niet bewust bezig geweest met de onderwijsvisie van mijn stageschool, waardoor ik dit niet heb toegepast op het computergebruik in de klas.



Organisatorisch competent

Het begrip mediawijsheid heb ik nog nooit zelf gebruikt, maar ik ben op de hoogte van de betekenis. Voor mijn klassenmanagement gebruik ik grotendeels computersoftware en internet. In mijn stageklas is een zeer beperkt aantal computers beschikbaar. Voor de leerlingen is heel duidelijk wanneer zij van de computers gebruik kunnen maken. Met de inrichting van een schoollokaal kun je rekening houden met het beheren van het gebruik van de computer. Ik denk dat het voor een leerkracht belangrijk is dat hij goed zicht heeft op de beeldschermen, zodat in de gaten kan worden gehouden wat de kinderen aan het doen zijn. In de klas zijn er enkele moment op een dag dat de kinderen een korte tijd van de computer gebruik kunnen maken. Ik weet dat je armen goed ondersteund moeten zijn, je zithouding en de hoogte van het beeldscherm van belang zijn. Ik ben dus op de hoogte van de gezondheidsrisico’s die langdurig gebruik met zich mee brengen in tegenstelling tot het resultaat in de pabotool.



Competent in het samenwerken met collega’s

Contact met collega’s werkt makkelijk en snel via ICT. Belangrijk hierbij is het ordenen van de stroom aan informatie. Dit geldt ook voor de digitale gegevens van de leerlingen. Dit is voor mij geen probleem. Via het leerlingvolgsysteem kun je het niveau van de leerlingen goed in de gaten houden en hier je begeleiding en lesstof op aanpassen. Ik weet dat er samenwerkingsomgevingen op het internet zijn, waarvan je gebruik kunt maken. Zodoende hoef je niet altijd het wiel uit te vinden, kun je leuke lesstof uitwisselen en collega’s adviseren of hulp vragen.  Ik ben hier nog niet actief mee bezig geweest.



Competent in het samenwerken met omgeving

Ik ervaar zelf dat het voor een leerkracht/school eenvoudig is om een e-mail te sturen naar ouders om zo informatie over te brengen. Hoe vaak gebeurt het niet dat mondelinge informatie via de leerling of (week)brieven niet aankomen bij de ouders. Ook is het belangrijk om telefonisch contact met ouders te hebben als dit noodzakelijk is. Tot op heden heb ik nog geen contacten gehad met instanties buiten school.



Competent in reflectie en ontwikkeling

Ik ben me ervan bewust dat ik me tot nu toe te weinig op de hoogte hou van de ontwikkelingen op ICT-gebied. Mijn eigen gedrag en dat van anderen heb ik nog nooit geanalyseerd via een internettool. Wel heb ik aan het begin van de pabo-de QuickScan gedaan om naar mijn competenties te kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten