Daaronder tref je mijn sterkte-/zwakteanalyse aan.
Interpersoonlijk competent
Doordat
ik thuis vier kinderen heb in de leeftijdsgroep van 9 tot 14 jaar, weet ik in
welke mate informatie- en communicatietechnologie een rol speelt in hun leven. De
mobiele telefoons, laptops en iPads zijn niet meer weg te denken. Dit hoeft ook
niet. Ieder tijdperk heeft zijn ontwikkelingen. Daarom kan ICT ook niet
ontbreken in het onderwijs. Als ouder ben ik tot op zekere hoogte meegegaan met
deze ontwikkelingen, maar ik merk dat de kinderen er zoveel handiger mee
omgaan. Ik realiseer me dat ik als leerkracht toch meer op de hoogte moet
blijven van de ontwikkelingen op ICT-gebied. Ik ben op de hoogte van het feit
dat een leerkracht verschillende ICT-middelen kan inzetten in de klas, maar tot
nu toe heb ik hier tijdens mijn stages nog heel beperkt mee gewerkt. De omgangsnormen
die gelden voor het gebruik van de computer en internet op school verschillen
nauwelijks met de normen die thuis gelden.
Pedagogisch competent
Doordat
ik weet hoe een belangrijk de rol ICT speelt bij mijn eigen kinderen, kan ik
hier in de klas op inspelen. De hierbij behorende omgangsnormen kan ik hierop
toepassen. Ik heb een rekenles begeleid waarbij ieder kind een uitdraai kreeg
van de uitslag van de rekentoets. Hiermee gaan de kinderen individueel aan de
slag met de stof die zij nog niet goed beheersen. Ik weet dat er digitale
hulpmiddelen zijn, maar heb zelf nog niet digitale informatie verwerkt met
betrekking tot observaties en handelingsplannen.
Vakinhoudelijk en didactisch competent
In
mijn stageklas, groep 4/5, merk ik wel degelijk verschillen tussen de
ICT-vaardigheden van de kinderen. Het bedienen van de muis en het volgen van
lesstof verwerkt in softwarepakketten is gesneden koek voor ze. Maar
bijvoorbeeld informatie opzoeken op internet is niet voor ieder kind
vanzelfsprekend. Ik weet hoe ik informatie kan opzoeken via internet om zo in
te spelen op actualiteiten of om iets toe te voegen aan een les. Hierbij weet
ik dat ik moet opletten of de informatie ethisch verantwoord is en geen
negatieve invloed heeft op de kinderen. Sommige methodes bieden bijvoorbeeld
filmpjes aan bij de lessen of het digibord kan ingezet worden bij de uitleg.
Zelf heb ik tot nu toe nog heel beperkt digitale verwerkingsvormen ingezet en
ben me ervan bewust dat ik me hiertoe moet zetten. Op deze manier kan ik
hiermee bekend raken en zelf eenvoudige verwerkingsvormen ontwikkelen die
aansluiten bij mijn lessen. Ik ben niet bewust bezig geweest met de
onderwijsvisie van mijn stageschool, waardoor ik dit niet heb toegepast op het
computergebruik in de klas.
Organisatorisch competent
Het
begrip mediawijsheid heb ik nog nooit zelf gebruikt, maar ik ben op de hoogte
van de betekenis. Voor mijn klassenmanagement gebruik ik grotendeels
computersoftware en internet. In mijn stageklas is een zeer beperkt aantal
computers beschikbaar. Voor de leerlingen is heel duidelijk wanneer zij van de
computers gebruik kunnen maken. Met de inrichting van een schoollokaal kun je
rekening houden met het beheren van het gebruik van de computer. Ik denk dat
het voor een leerkracht belangrijk is dat hij goed zicht heeft op de
beeldschermen, zodat in de gaten kan worden gehouden wat de kinderen aan het
doen zijn. In de klas zijn er enkele moment op een dag dat de kinderen een
korte tijd van de computer gebruik kunnen maken. Ik weet dat je armen goed
ondersteund moeten zijn, je zithouding en de hoogte van het beeldscherm van
belang zijn. Ik ben dus op de hoogte van de gezondheidsrisico’s die langdurig
gebruik met zich mee brengen in tegenstelling tot het resultaat in de pabotool.
Competent in het samenwerken met
collega’s
Contact
met collega’s werkt makkelijk en snel via ICT. Belangrijk hierbij is het
ordenen van de stroom aan informatie. Dit geldt ook voor de digitale gegevens
van de leerlingen. Dit is voor mij geen probleem. Via het leerlingvolgsysteem
kun je het niveau van de leerlingen goed in de gaten houden en hier je
begeleiding en lesstof op aanpassen. Ik weet dat er samenwerkingsomgevingen op
het internet zijn, waarvan je gebruik kunt maken. Zodoende hoef je niet altijd
het wiel uit te vinden, kun je leuke lesstof uitwisselen en collega’s adviseren
of hulp vragen. Ik ben hier nog niet
actief mee bezig geweest.
Competent in het samenwerken met
omgeving
Ik
ervaar zelf dat het voor een leerkracht/school eenvoudig is om een e-mail te
sturen naar ouders om zo informatie over te brengen. Hoe vaak gebeurt het niet
dat mondelinge informatie via de leerling of (week)brieven niet aankomen bij de
ouders. Ook is het belangrijk om telefonisch contact met ouders te hebben als dit
noodzakelijk is. Tot op heden heb ik nog geen contacten gehad met instanties
buiten school.
Competent in reflectie en ontwikkeling
Ik
ben me ervan bewust dat ik me tot nu toe te weinig op de hoogte hou van de
ontwikkelingen op ICT-gebied. Mijn eigen gedrag en dat van anderen heb ik nog
nooit geanalyseerd via een internettool. Wel heb ik aan het begin van de
pabo-de QuickScan gedaan om naar mijn competenties te kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten