Het is 19 juni 2012 en we hebben vandaag bijeenkomst 3 en 4. We starten nog even met informatie over de onderzoeksopdracht, waar we de vorige les mee zijn geëindigd. Aangezien ik deze opdracht net af heb, nemen we dit in 't kort als voorbeeld. Mijn onderzoek gaat over de iPad op de basisschool.
Daarna volgt uitleg over de webwandeling.
Eigenlijk wil de leerkracht niet al te veel vertellen (kennisoverdracht). Want het is
gebleken dat hier maar 10% van blijft hangen. Doen is de beste vorm om te leren (kennisconstructie).
Leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken, op hun eigen niveau, met een zelfgekozen leeractiviteit. Zo produceren ze kennis. De leerkracht functioneert dan meer als coach. Zo gaan we ook aan de slag. Zelf snuffelen op internet op zoek naar voorbeelden van webwandelingen. Een webwandeling is eigenlijk een soort digitale routebeschrijving. Kinderen hebben een werkblad met vragen en opdrachten. De antwoorden kunnen ze vinden via het internet. Een webwandeling is gericht op één onderwerp en de kinderen bezoeken maximaal drie websites, die voor hen geschikt zijn. Deze websites moet je als leerkracht altijd even checken. Het kan zijn dat een website uit de lucht is of de naam is veranderd.
Een WebQuest ziet er ook leuk uit. Dit lijkt op de webwandeling, maar is een website. Om dit te kunnen maken moet je kunnen programmeren. Aangezien dit nog een stapje te ver gaat voor mij, kies ik er nu voor om de webwandeling maken.
Voor beide werkvormen geldt dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen.
Leuk dat je een bezoekje brengt aan mijn weblog. Ik ben na vele jaren weer terug in de schoolbanken. Aan de pabo volg ik met veel plezier de tweejarige deeltijdopleiding tot leerkracht basisonderwijs. Het eerste schooljaar zit er bijna op. Propedeuse bijna binnen. So far so good! Je vindt hier opdrachten en reflecties van de lessen Digitale Didactiek. Maar ook het vak Beeldende Vorming kom je hier tegen. Veel plezier met lezen en wie weet doe je inspiratie op!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten