Onderzoeksvraag
Onderzoeksverslag
Met de tijd mee
De
techniek gaat zo snel. Het is af en toe niet bij te benen. En de kinderen gaan
hier zo makkelijk in mee. De computer met losse monitor en los toetsenbord (nog
steeds te vinden op de basisscholen) werd opgevolgd door de laptop en Macbook.
Alles in één. Daarna kwam de minilaptop, een compactere uitgave van de laptop.
Op de middelbare scholen zie je steeds vaker laptopklassen. Dit betekent
overigens niet dat alle lessen met behulp van de minilaptop gegeven worden en
dat alle boeken vervangen worden. De volgende stap in de techniek is de iPad. Door
ook in het onderwijs mee te groeien met de techniek en dus de leefwereld van de
kinderen, zorg je voor extra stimulans. En wat is voor een leerkracht fijner
dan lesgeven aan gemotiveerde leerlingen.
Waarom een iPad
Het
voordeel van een iPad ten opzichte van de computer, laptop of Macbook is de
hanteerbaarheid. De iPad heeft een handzaam formaat en is licht in gewicht. Hij
is daardoor makkelijk op te bergen. De iPad kan worden opgeladen en heeft een
lange accuduur, zodat er tijdens het gebruik overdag geen snoeren en
stopcontacten nodig zijn. Iedere leerling kan dus op elke werkplek met de iPad
aan de slag. Bij gebruik van internet is alleen wi-fi nodig. De iPad is gemaakt
van stevig materiaal en werkt in alle posities, zowel horizontaal als verticaal.
Voor de leerkracht is het fijn dat er geen computerscherm tussen de leerling en
de leerkracht staat, waardoor de interactie beter is. Alle programma’s
functioneren met het multitouch-scherm. Via de App Store kun je op zoek gaan
naar geschikt lesmateriaal. Doordat er alleen vanuit de App Store software kan
worden gedownload, is de kans op virussen een stuk kleiner en ontstaan er
minder softwareproblemen. De interactieve mogelijkheden zijn groot. Er zit een
schermlezer op de iPad, die ondersteuning biedt bij het afspelen van materiaal
met bijschriften voor spraak en geluiden en andere innovatieve
toegankelijkheidsvoorzieningen. Voor personen met een visuele of auditieve
beperking, leerproblemen of een andere handicap is dit handig. Digitaal
lesmateriaal kan eenvoudig worden ge-update, dit is goedkoper dan het vervangen
van boeken. Het voordeel voor het milieu is dat het gebruik van boeken, tijdschriften,
kranten, schrijfmateriaal, notitieschriften, toetsmateriaal etc. vermindert. De
iPad heeft een ingebouwde microfoon, waarmee lessen kunnen worden opgenomen.
Handig voor kinderen die een belangrijke les gemist hebben of de les graag
willen herhalen.
Het
klinkt allemaal goed, maar de iPad heeft ook nadelen. Met tien vingers typen gaat
niet zo makkelijk. Dit is op te lossen door een los toetsenbord aan te
schaffen. Ook het lezen van het beeldscherm in het zonlicht is niet te doen.
Daarnaast zit er een kostenplaatje aan vast, want de aanschaf van de iPad is
behoorlijk duur. Er zijn ook andere tablets te koop, maar daar is minder
lesmateriaal voor.
De iPad in de klas
Veel
basisscholen die de iPad inmiddels geïntroduceerd hebben, zijn begonnen met de
iPad als leermiddel in speciale klassen met hoogbegaafde kinderen en kinderen
die extra uitdaging nodig hebben. Dat wil niet zeggen dat papier en pen
overboord gegooid worden. Een aantal vakken wordt in een modern jasje gegoten. Er
wordt dus niet alleen maar op de iPad gewerkt. Niet alleen in de
bovenbouwgroepen kan de iPad worden ingezet, maar zelfs in de kleuterklassen
kan ermee gewerkt worden. Leerlingen kunnen vragen beantwoorden, games spelen,
informatie vinden op internet, aantekeningen maken, social media gebruiken, een
weblog maken, in virtuele werelden samenwerken, foto’s en video’s aan werkstukken
toevoegen en het werk kan op het digibord worden getoond. Basisscholen die de
introductie inmiddels achter de rug hebben, zijn zeer enthousiast en zoeken
naar een manier om de iPad volledig in hun onderwijs te integreren. Zo ook op
mijn volgende stageschool, waar de iPad in december 2011 is geïntroduceerd in
de plusklas. Ook deze school wil de iPad verder integreren. Dat is de reden dat
ik onderzoek doe naar het gebruik van de iPad op de basisschool, zodat ik niet
onvoorbereid bij mijn stageschool binnenstap na de zomervakantie. Het aantal
educatieve apps voor jonge kinderen groeit enorm. Vanuit het onderwijs is er behoefte
aan apps die aansluiten bij de methoden. Ook is er vraag naar meer educatieve
games en interactieve leesboeken. Zo zijn er ook prentenboeken met een hoge
interactieve factor. Nog niet alle uitgevers lopen in de pas met de
ontwikkelingen op het gebied van goede digitale leermiddelen. Misschien niet zo
verwonderlijk. Het maken van interactieve apps, digitale boeken en games is
behoorlijk duur, terwijl de prijs die men ervoor wil betalen laag is. Sommige leerkrachten
die reeds werken met de iPad in de klas merken op dat er ook voldoende apps te
gebruiken zijn, die niet speciaal voor het onderwijs zijn ontwikkeld. Ook zijn
er leerkrachten die zelf apps ontwikkelen en dit via internet delen.
De toekomst
Maurice
de Hond is één van de initiatiefnemers voor het opzetten van de Steve
Jobscholen, ook wel iPad-basisscholen genoemd. Geen juffen, meesters en schoolboeken
meer. Het kind bepaalt grotendeels zelf wat het gaat doen, op wat voor manier
en waar het gaat werken. Het kind kan inloggen en ook vanuit huis onderwijs
volgen. De kinderen bepalen samen met de ouders het schoolrooster. Als de
kinderen naar school komen, zitten ze niet in een klaslokaal maar in groepjes met
een coach die hen begeleidt en stimuleert. De bedoeling is dat de Steve
Jobscholen vanaf augustus 2013 van start gaan. Ook zijn er bestaande scholen
die graag met de visie van de Steve Jobscholen willen gaan werken.
Conclusie
De
iPad als leermiddel is een ideale manier om het onderwijs op het kind af te
stemmen. Het onderwijs wordt voor de kinderen op een aantrekkelijke manier
gegeven. Ze zijn nieuwsgierig en worden uitgedaagd om meer te gaan doen. De
techniek staat niet stil en ik denk dat het goed is dat scholen hierop
aansluiten. Je wilt als leerkracht toch bijdragen aan de ontwikkeling van je
leerlingen, zodat zij zich kunnen aanpassen aan de huidige maatschappij die bol
staat van de nieuwste snufjes op technisch gebied. Het is wel belangrijk dat het
doel van de iPad niet uit het oog wordt verloren. Het is een hulpmiddel, met
tal van mogelijkheden om het onderwijs aantrekkelijk te maken. Maar daarnaast
moet er ook gewerkt worden aan lichamelijke, emotionele en sociale ontwikkeling.
En dat kan niet altijd via de computer. Spelen op het schoolplein, kringgesprekken,
gym, op excursie de natuur in, een museum bezoeken en noem maar op. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.
Bronnen
Op
het internet zijn tal van bronnen te vinden over dit onderwerp. Hieronder
enkele bronnen die ik geraadpleegd heb voor mijn onderzoek.
http://books2download.nl/blog/2012/05/wordt-de-ipad-een-onmisbaar-leermiddel-in-het-onderwijs/#more-1738
Geen opmerkingen:
Een reactie posten