Onderzoek

          Onderzoeksvraag

    Ik onderzoek het gebruik van de iPad op de basisschool
    omdat ik wil weten in hoeverre de iPad een goed leermiddel is
    teneinde goed aan te kunnen sluiten op de leefwereld van de leerlingen.

    Onderzoeksverslag

    Met de tijd mee
    De techniek gaat zo snel. Het is af en toe niet bij te benen. En de kinderen gaan hier zo makkelijk in mee. De computer met losse monitor en los toetsenbord (nog steeds te vinden op de basisscholen) werd opgevolgd door de laptop en Macbook. Alles in één. Daarna kwam de minilaptop, een compactere uitgave van de laptop. Op de middelbare scholen zie je steeds vaker laptopklassen. Dit betekent overigens niet dat alle lessen met behulp van de minilaptop gegeven worden en dat alle boeken vervangen worden. De volgende stap in de techniek is de iPad. Door ook in het onderwijs mee te groeien met de techniek en dus de leefwereld van de kinderen, zorg je voor extra stimulans. En wat is voor een leerkracht fijner dan lesgeven aan gemotiveerde leerlingen.
     

    Waarom een iPad
    Het voordeel van een iPad ten opzichte van de computer, laptop of Macbook is de hanteerbaarheid. De iPad heeft een handzaam formaat en is licht in gewicht. Hij is daardoor makkelijk op te bergen. De iPad kan worden opgeladen en heeft een lange accuduur, zodat er tijdens het gebruik overdag geen snoeren en stopcontacten nodig zijn. Iedere leerling kan dus op elke werkplek met de iPad aan de slag. Bij gebruik van internet is alleen wi-fi nodig. De iPad is gemaakt van stevig materiaal en werkt in alle posities, zowel horizontaal als verticaal. Voor de leerkracht is het fijn dat er geen computerscherm tussen de leerling en de leerkracht staat, waardoor de interactie beter is. Alle programma’s functioneren met het multitouch-scherm. Via de App Store kun je op zoek gaan naar geschikt lesmateriaal. Doordat er alleen vanuit de App Store software kan worden gedownload, is de kans op virussen een stuk kleiner en ontstaan er minder softwareproblemen. De interactieve mogelijkheden zijn groot. Er zit een schermlezer op de iPad, die ondersteuning biedt bij het afspelen van materiaal met bijschriften voor spraak en geluiden en andere innovatieve toegankelijkheidsvoorzieningen. Voor personen met een visuele of auditieve beperking, leerproblemen of een andere handicap is dit handig. Digitaal lesmateriaal kan eenvoudig worden ge-update, dit is goedkoper dan het vervangen van boeken. Het voordeel voor het milieu is dat het gebruik van boeken, tijdschriften, kranten, schrijfmateriaal, notitieschriften, toetsmateriaal etc. vermindert. De iPad heeft een ingebouwde microfoon, waarmee lessen kunnen worden opgenomen. Handig voor kinderen die een belangrijke les gemist hebben of de les graag willen herhalen.
    Het klinkt allemaal goed, maar de iPad heeft ook nadelen. Met tien vingers typen gaat niet zo makkelijk. Dit is op te lossen door een los toetsenbord aan te schaffen. Ook het lezen van het beeldscherm in het zonlicht is niet te doen. Daarnaast zit er een kostenplaatje aan vast, want de aanschaf van de iPad is behoorlijk duur. Er zijn ook andere tablets te koop, maar daar is minder lesmateriaal voor.

    De iPad in de klas
    Veel basisscholen die de iPad inmiddels geïntroduceerd hebben, zijn begonnen met de iPad als leermiddel in speciale klassen met hoogbegaafde kinderen en kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Dat wil niet zeggen dat papier en pen overboord gegooid worden. Een aantal vakken wordt in een modern jasje gegoten. Er wordt dus niet alleen maar op de iPad gewerkt. Niet alleen in de bovenbouwgroepen kan de iPad worden ingezet, maar zelfs in de kleuterklassen kan ermee gewerkt worden. Leerlingen kunnen vragen beantwoorden, games spelen, informatie vinden op internet, aantekeningen maken, social media gebruiken, een weblog maken, in virtuele werelden samenwerken, foto’s en video’s aan werkstukken toevoegen en het werk kan op het digibord worden getoond. Basisscholen die de introductie inmiddels achter de rug hebben, zijn zeer enthousiast en zoeken naar een manier om de iPad volledig in hun onderwijs te integreren. Zo ook op mijn volgende stageschool, waar de iPad in december 2011 is geïntroduceerd in de plusklas. Ook deze school wil de iPad verder integreren. Dat is de reden dat ik onderzoek doe naar het gebruik van de iPad op de basisschool, zodat ik niet onvoorbereid bij mijn stageschool binnenstap na de zomervakantie. Het aantal educatieve apps voor jonge kinderen groeit enorm. Vanuit het onderwijs is er behoefte aan apps die aansluiten bij de methoden. Ook is er vraag naar meer educatieve games en interactieve leesboeken. Zo zijn er ook prentenboeken met een hoge interactieve factor. Nog niet alle uitgevers lopen in de pas met de ontwikkelingen op het gebied van goede digitale leermiddelen. Misschien niet zo verwonderlijk. Het maken van interactieve apps, digitale boeken en games is behoorlijk duur, terwijl de prijs die men ervoor wil betalen laag is. Sommige leerkrachten die reeds werken met de iPad in de klas merken op dat er ook voldoende apps te gebruiken zijn, die niet speciaal voor het onderwijs zijn ontwikkeld. Ook zijn er leerkrachten die zelf apps ontwikkelen en dit via internet delen.


     
    De toekomst
    Maurice de Hond is één van de initiatiefnemers voor het opzetten van de Steve Jobscholen, ook wel iPad-basisscholen genoemd. Geen juffen, meesters en schoolboeken meer. Het kind bepaalt grotendeels zelf wat het gaat doen, op wat voor manier en waar het gaat werken. Het kind kan inloggen en ook vanuit huis onderwijs volgen. De kinderen bepalen samen met de ouders het schoolrooster. Als de kinderen naar school komen, zitten ze niet in een klaslokaal maar in groepjes met een coach die hen begeleidt en stimuleert. De bedoeling is dat de Steve Jobscholen vanaf augustus 2013 van start gaan. Ook zijn er bestaande scholen die graag met de visie van de Steve Jobscholen willen gaan werken.

    Conclusie
    De iPad als leermiddel is een ideale manier om het onderwijs op het kind af te stemmen. Het onderwijs wordt voor de kinderen op een aantrekkelijke manier gegeven. Ze zijn nieuwsgierig en worden uitgedaagd om meer te gaan doen. De techniek staat niet stil en ik denk dat het goed is dat scholen hierop aansluiten. Je wilt als leerkracht toch bijdragen aan de ontwikkeling van je leerlingen, zodat zij zich kunnen aanpassen aan de huidige maatschappij die bol staat van de nieuwste snufjes op technisch gebied. Het is wel belangrijk dat het doel van de iPad niet uit het oog wordt verloren. Het is een hulpmiddel, met tal van mogelijkheden om het onderwijs aantrekkelijk te maken. Maar daarnaast moet er ook gewerkt worden aan lichamelijke, emotionele en sociale ontwikkeling. En dat kan niet altijd via de computer. Spelen op het schoolplein, kringgesprekken, gym, op excursie de natuur in, een museum bezoeken en noem maar op. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.

    Bronnen
    Op het internet zijn tal van bronnen te vinden over dit onderwerp. Hieronder enkele bronnen die ik geraadpleegd heb voor mijn onderzoek.
    http://books2download.nl/blog/2012/05/wordt-de-ipad-een-onmisbaar-leermiddel-in-het-onderwijs/#more-1738

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten